Edukacja
Ofertę lekcji muzealnych w Dworze w Stryszowie kierujemy do szkół podstawowych. Tematyka zajęć wpisuje się podstawę programową nauczania historii.
Uczeń poznaje historie i tradycję swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje.

Obrazki z powstania styczniowego
klasy IV–VIII
czas trwania: 45–60 min.
Powstanie styczniowe, rozpoczęte 22 stycznia 1863 roku, było największym i najdłuższym polskim zrywem niepodległościowym w XIX wieku. Przemierzając kolejne sale stryszowskiego dworu, pochylimy się nad najważniejszymi aspektami wydarzeń z lat 1863–1864. Zwrócimy uwagę na główne przyczyny i skutki powstania, charakter walk oraz czołowe postaci z nim związane. Naszym przewodnikiem po historii powstania styczniowego będzie malarz Artur Grottger, który jako artysta walczył o niepodległość Polski za pomocą sztuki.

Szlachecka codzienność – opowieść o dworze w Stryszowie i jego mieszkańcach
czas trwania: 45 min.
podstawa programowa historia: klasa IV (I.1,2; III.2)
Dwór szlachecki jest nieodzownym elementem polskiego krajobrazu. Przez wieki tętniło w nim, tylko z pozoru, zwyczajne życie wielu rodzin szlacheckich. W trakcie zajęć wspólnie zastanowimy się, jakie były uroki i niedogodności życia mieszkańców stryszowskiego dworu, poznamy jego historię oraz sylwetki wybranych właścicieli.
klasy VI–VIII
czas trwania: 45 min. i 30 min. warsztaty
podstawa programowa historia: klasa VI (IX.6; XIV. 2)
Dwór szlachecki jest nieodzownym elementem polskiego krajobrazu. Przez wieki tętniło w nim, tylko z pozoru, zwyczajne życie wielu rodzin szlacheckich. W trakcie zajęć wspólnie zastanowimy się, jakie były uroki i niedogodności życia mieszkańców stryszowskiego dworu. Wędrując przez kolejne sale, poznamy jego dzieje, a zwłaszcza historię XIX-wiecznych właścicieli – Gorczyńskich i Łubieńskich, których drzewo genealogiczne zbudujemy w trakcie warsztatów.
Warsztat: Wykonanie drzewa genealogicznego rodziny Gorczyńskich i Łubieńskich na podstawie źródeł historycznych: tablic epitafijnych, nagrobnych, nekrologów, wspomnień pośmiertnych drukowanych w gazetach, dokumentów stryszowskiej kancelarii parafialnej.

Wieś pańszczyźniana – dzieje folwarków i chłopów w epoce nowożytnej
klasy VI
czas trwania: 60 min.
podstawa programowa historia: klasa VI: (IX.6)
Podstawową formą organizacji społeczno-gospodarczej wsi polskiej w epoce nowożytnej były folwarki. Poznając dzieje Stryszowa i pobliskich miejscowości, dowiemy się, jak funkcjonowały gospodarstwa szlacheckie oraz jakie były stosunki między ich właścicielami a chłopami pańszczyźnianymi. Postaramy się stworzyć obraz mieszkańców Stryszowa w XVI wieku, a także panoramę nowożytnej wsi, w której nieodzownymi elementami były: dwór, kościół, młyn i karczma.

Fundatorzy i dobroczyńcy – społeczna działalność Gorczyńskich i Łubieńskich
klasy VII
czas trwania: 60 min.
podstawa programowa historia: klasa VII (XXIV:1,2)

Trudny czas wojny – opowieść o okupowanym Stryszowie
klasy VIII
czas trwania: 60 min.
podstawa programowa historia: klasa VIII (XXXIV.1,2,4)